Daily faye

Blogger of Influencer : Hoe begin je?

  • By
  • 11 september 2018

Ik krijg dagelijks berichten met de vraag hoe ik aan ‘zoveel’ volgers kom, hoe ik dit heb bereikt of hoe ik samenwerkingen aan ga en daarvoor misschien tips heb? Ik blijf het een gekke gewaarwording vinden dat mensen mij dit vragen en dus ook mijn advies. Ruim een jaar geleden was ik iemand die anderen om advies vroeg. Jammer genoeg stootte ik vaak mijn neus en merkte ik dat je puntje bij paaltje toch word gezien als concurrent.

Ik ben niet, zoals velen nu wel beginnen, met een gericht doel een Instagram account/blog begonnen. Het is er min of meer een beetje bij in geslopen en ben dan ook zeer dankbaar voor alles wat er op mijn pad komt. Betekend niet, dat het mij is aan komen waaien. Ik wist van toeten noch blazen, juist omdat ik er in het begin totaal niet mee bezig ben geweest.  Wel ben ik altijd al best creatief geweest. Ik begon mijn creativiteit te uiten op het platform CU2 (kennen jullie deze nog, nog, nog…). Een eigen pagina wat je kon vullen met al je interesses. Van kleuren bepalen, lettertypes aanpassen tot aan plaatjes toevoegen. Ik vond het heerlijk om hier de hele dag mee te ‘spelen’. Al snel kwam ook PP2G aan bod, Hyves én Instagram. Ik heb dus altijd wel de drang gehad om mijn ding te delen. Niet eens zozeer met anderen, maar meer om lekker bezig te zijn. Dat ik nu jaren later mensen kan en mag inspireren hier mee geeft mij serieus een kick en enorme voldoening!

Maar laten we nu naar de kern gaan van dit verhaal. Ik wil voor op stellen dat ik nu nog steeds niet alle kennis in pacht heb, en dat ik misschien wel meer dan de helft niet eens weet over dit wereldje. Ik ben en blijf een zacht ei en leek op bepaalde gebieden. Máár omdat ik, toen dit hele avontuur meer dan een uit de hand gelopen hobby werd, ook met een hoop vraagtekens boven mijn hoofd heb gelopen (en soms nog steeds), wil ik mijn ervaring, tips en kennis delen om wellicht een ander meer inzicht te bieden om bepaalde dingen wel of juist niet te doen. Laat duidelijk zijn dat dit mijn ervaring is en ik ook alleen voor mijzelf spreek.

First things first

Ik begin meteen met het belangrijkste punt; Waarom? Vraag jezelf eerst eens af waarom je iets wilt doen. “Omdat je het leuk vind”, oké maar waarom vind je het leuk? Wat is je doel? Waar wil je naar toe? Wat wil je er uiteindelijk mee bereiken? En alles wat je wilt gaan doen, komt dat vanuit je hart met passie? Of doe je dit voor de ‘gratis’ spullen of geld?

Doe de dingen altijd met de juiste beweegredenen. Zijn het dingen waar jij achter staat en wel echt bij jou passen?  Door deze vragen te stellen aan jezelf zorgt het er misschien voor dat je er langer over doet om jouw doel te bereiken, maar je bereikt ze dan wel op een manier waarbij jij je goed voelt.

Blijf bij jezelf

Je kan goed onzeker worden van social media. Ook ik heb momenten gehad dat ik twijfelde aan mijzelf en te veel keek naar hoe anderen het deden en wèl groeide. Maar op het moment dat je dingen los laat komen er vanzelf dingen naar je toe. Probeer, hoe moeilijk het soms ook is, dicht bij jezelf te blijven en te geloven in jezelf en hetgeen waar je voor staat en dan volgt de rest. Doe niet mee met de filter hype terwijl dat eigenlijk helemaal niet bij je past. Neem geen ongemakkelijke poses aan die echt niet staan voor wie jij bent. Wees niet onzeker omdat die ander een samenwerking is aangegaan met een merkje wat jij ook wel had gewild. Laat het een motivatie zijn in plaats van een teleurstelling. Doe de dingen die je doet omdat jij dit wilt en niet omdat een ander het ook doet.

Durf ook nee te zeggen

Wanneer je op Instagram begint te groeien word je benaderd door verschillende partijen. Dat kan van speenkoorden, drinkbekers, etenswaren tot ondergoed, kleding en stoelen gaan. En hoe verleidelijk dit ook is, want hé, je voelt je vereerd en oh wat leuk allemaal, moet je (weer) bij jezelf nagaan of dit iets is wat bij je past en je wilt uitstralen. Ja, je bent misschien een ‘new kid on the gram’ maar dat hoeft niet te betekenen dat je een lopend reclame folder bent. Dus, nee is ook een optie. Denk dan niet meteen dat nie-mand meer met je wilt samenwerken want er komen nog genoeg (ècht) kansen.

Onderhandelen

Dit valt eigenlijk een beetje samen met het nee zeggen, want de mensen die met je willen samenwerking zijn niet dom. En wat bedoel ik hier nou precies mee? Dat ze dondersgoed weten dat ‘influencers’ en ‘bloggers’ inzetten, dé manier is om reclame te maken anno 2018. Maar omdat de vijver zó groot is tegenwoordig en de keuze reuze is, beginnen ze altijd met de ‘bodem prijs’. Logisch ook wel, want wat weten we nou? Maar uit ervaring wil ik je meegeven, ga niet direct akkoord en spreek eerlijk uit hoe jij er over denkt. Tenzij jij je er natuurlijk direct prettig bij voelt!

Barteldeals

Barter wattes? Ja, ik moest het toentertijd ook even Googlen. Het klinkt ingewikkelder dan dat het is, een barterdeal, maar eigenlijk is het heel simpel. Barteren betekent dat je een uitwisseling doet van producten of diensten met een gesloten beurs. Je ruilt jouw product of dienst tegen die van een ander, het is dus eigenlijk gewoon ouderwetse ruilhandel.

Wanneer je onder de 10.000 volgers zit (dat is een beetje de grens vanwaar je meer ‘eisen’ kan stellen), zijn veelal partijen voornamelijk geïnteresseerd in deze vorm van samenwerken. Jij krijgt producten opgestuurd en in ruil daarvoor dien jij iets te plaatsen op bijvoorbeeld Instagram, of misschien wel je website. Wat je jezelf moet afvragen is of de tijd die je er aan spendeert om er iets over te schrijven, plaatsen, foto’s maken, opweegt tegen hetgeen wat je er voor terug krijgt. Gratis spullen is leuk, maar bedenk ook dat bijvoorbeeld een speenkoort max €10,- kost en jij er misschien wel een uur mee bezig bent om iets leuks van het geheel te maken. Is dat het waard? Haal jij er voldoening uit? Is dit wat je wilt? En is dit iets wat jij je volgers wilt laten zien?

Tarieven

Mensen denken vooraf vooral aan de gratis spullen en het geld verdienen als je blogger/influencer bent. Maar ik kan je vertellen, als je het puur en alleen voor het geld doet dan kom je nog eens van een koude kermis thuis. Laat ik de mensen vooral uit de droom helpen die denken ‘lekker makkelijk geld verdienen’, want je hoeft ‘alleen maar’ wat foto’s te plaatsen of een stukje te schrijven, want dat is het niet. Er gaat een hoop tijd in zitten. Tenminste, als je er echt volle bak voor gaat.

Maar, ga jij er volle bak voor, je hebt die 10.000 K(!) volgers behaald (wederom, dit is min of meer de grens, gezien je dan ein-de-lijk die swipe functie hebt!) en er willen steeds meer mensen met je samenwerken, dan mag je er ook best wat voor vragen. Maar hoe, wat, hoeveel, waar? Ja, dat is een lastige! Er bestaan geen standaard tarieven. En aan anderen vragen schiet je geen fluit mee op want die vertellen het niet, of lijden je om de tuin. Want.. concurrentie!

Je kunt natuurlijk bij jezelf nagaan wat jij een redelijke prijs vind voor hetgeen wat je moet doen, maar dan nog ga je twijfelen en denken, “Is het niet te veel?”, “Misschien te weinig”, “Had ik toch meer moeten vragen?”. Ik vraag mijzelf deze vragen ook af, en ik vind het vaak genoeg knap lastig kan ik je vertellen, maar.. ik weet ook dat met alles wat ik doe, ik er veel energie en tijd in steek om er iets moois van te maken. Iets snel in elkaar flansen om het dan maar binnen te harken is niet aan mij besteedt. Dus, als leidraad gebruik ik een formule die ik eens ben tegengekomen om globaal je tarief te bepalen:

Startbedrag €50 + aantal bezoekers : 100 = €……….

Voorbeeld: €50 + 100 (10.000 bezoekers : 100) = €150,-

Dit heb ik vooral in het begin gebruikt voor Instagram. Als je een website hebt liggen de tarieven vaak hoger omdat er meer tijd in een artikel gaat zitten dan in het plaatsen van een foto met een stukje tekst op Instagram.

Influencer Marketing Agency

De agency’s komen als paddenstoelen uit de grond, en waarom ook niet? Zoals ik al zei is de vijver heel (heel) groot, en er zijn genoeg opdrachten te vergeven. Je kunt benaderd worden door verschillende bureaus maar lees jezelf eerst even in waar het bureau voor staat. Zie jij nou een bureau wat jij interessant vind, schrijf je in, stuur ze een mailtje. Is echt niks mis mee!

Voorbeelden van agencys’s: IMA (Im Agency), EVDM Agency,  MOOI the Agency, Social Friendz, Join Marketing (and many, many more!).

Mijn werkwijze

Ik doe sommige samenwerkingen nog steeds op basis van barterdeals. Dat kan zijn omdat ik bijvoorbeeld groot fan ben van het product of omdat de waarde van de producten opwegen tegen de ‘diensten’ die ze van mij verwachten.

Gemiddeld weet ik wat ik wil vragen voor mijn ‘diensten’ maar ik bekijk de samenwerkingen met partijen wel altijd individueel. Ik ben altijd eerlijk en open zodat partijen weten wat ze van mij kunnen verwachten. Als ik vaker heb samengewerkt met een partij of ze willen een samenwerking aan gaan voor een langere periode dan maak ik er vaak een mooie totaalprijs van of doe iets extra’s.

Stel dat zowel ik als de partij willen samenwerken maar er is weinig budget dan bied ik bijvoorbeeld een dienst aan wat voor mij niet heel tijdrovend is maar wel effectief is voor de partij. Denk aan bijvoorbeeld een instastory die door linkt naar een bepaald product op de website. Ik probeer altijd samen met de partij te kijken naar de mogelijkheden zodat we beiden tevreden zijn.

Waar ik mij in het begin nog wel eens druk kon maken om bijvoorbeeld de groei van mijn Instagram account, of dat ik niet veel samenwerkingen had staan en ik keek naar wat anderen wel hadden, ben ik daar nu helemaal niet meer mee bezig. Ja, ik ben trots op de groei en de ontwikkelingen maar sta er wel een stuk relaxter in. Ik zit in een positie waarbij ik niet de druk heb om geld te moeten halen uit mijn Instagram of website. Ik werk 3 dagen op kantoor bij Zara, en dat vind ik meer dan prima. Ik zou dit ook niet snel opgegeven, of ik moet de nieuwe Negin Mirsalehi worden, maar die kans acht ik zeer klein (Haha). Dus, lang verhaal kort, ik ben verre van een grote influencer, maar ben wel zeer content met alles wat ik doe en beleef. Ik denk dat dat het belangrijkste is, is dat je jezelf niet verliest in het social media wereldje. Want het is niet altijd allemaal zo even leuk als dat het lijkt.

2 Comments

  • Myrthe

    Wow! Bedankt voor je duidelijke verhaal. Ik ben ook al een poosje op insta bezig en wil er straks meer tijd aan besteden. Je wordt idd onzeker van al die ontvolgers steeds. Dat maakt het lastig. Belangrijkste is inderdaad bij jezelf blijven en en niet onzeker door worden. Ik merk dat het vaak gebeurd als je ze niet terug volgt. Maar thanks voor je tips!

    Reply
  • marchealthy

    Bedankt voor je adviezen. Ik ben mijn website begonnen met als passie voor sporten, voeding en reizen. Maar ben op een punt bereikt dat ik inderdaad opeens in de wereld van barterdeals kom en dat het geld hier en daar begint binnen te komen.

    Moet zelfs gaan kijken of ik me op een gegeven moment moet inschrijven bij de KVK.

    Reply

Leave a Reply