Wat eten zij

Ellen Charlotte Marie

  • By
  • 29 december 2017
We hebben allemaal wel van die periodes dat we even wat minder gemotiveerd zijn om gezond te eten. Dat de inspiratie ver te zoeken is en alleen het telefoonnummer van de plaatselijke chinees voor de hand ligt. Maar hebben de grootste ‘healthy food’ liefhebbers dit ook? Grijpen zij ook wel eens naar een ‘smerige’ hap? Of zijn zij echt altijd zo jaloersmakend bezig en kunnen wij niks anders doen dan kwijlen en hopen dat ze in te huren zijn?

Deze week laat ik jullie kennis maken met de vrouw achter mijn favoriete ‘foodstagram’; Ellen Charlotte Marie! Ik moest en zou haar toevoegen aan mijn lijstje voor deze rubriek en ben dan ook me-ga enthousiast dat zij tijd wilde vrij maken. Hoewel ze, vanwege drukte, niet in de mogelijkheid was om een hele week de boel bij te houden, deelt zij wel het recept waar wij onze gasten op oudejaarsavond mee kunnen overrompelen.

Glutenvrije easy samosa’s
Ingrediënten voor 10 tot 12 stuks

Vulling
– 1 rode ui, fijngesneden
– 2 teentjes knoflook, geperst
– olijfolie
– peper en zout
– halve theelepel curry
– halve theelepel komijn
– halve theelepel gemberpoeder
– 1 theelepel garam masala
– 1 theelepel gemalen koriander
– chilivlokken (optioneel)
– 2 wortelen, grof geraspt of in slierten
– 1 stengel prei, fijngesneden
– een hand vol soja scheuten
– een hand vol cashewnoten
– 2 koppen zoete aardappel, in kleine blokjes gesneden
– 1 kop diepvrieserwten

Samosa’s
– 12 ronde rijstvellen
– een halve kop lente ui, fijngesneden (om over de groente vulling te strooien)

Erbij
– koriander muntchutneydipsaus
– verse koriander

Bereiding
1. Stoof de ui en de knoflook aan in olijfolie en voeg de kruiden toe.
2. Doe er de rest van de ingrediënten (behalve de erwten) bij. Giet er een scheut water over en laat de groente garen met het deksel op de pan, tot de zoete aardappel zacht is en het vocht verdwenen is. Voeg de diepvrieserwten er op het laatst bij en laat ze 2 minuten meestoven. Proef en kruid eventueel bij. Het mag best pittig zijn.
3. Week de rijstvellen in warm water tot ze zacht worden. Leg een rijstvel op een houten plank. Schep een goede lepel vulling links onderaan op het vel. Strooi er wat lente-ui over. Vouw de bovenste helft naar onderen toe en vouw verder dicht van links naar rechts.
4. Doop de driehoekjes in olijfolie en leg ze op een bakplaat.
5. Bak ze 10 minuten in een voorverwarmde oven op 175 graden. Draai ze om en bak ze nog eens 10 minuten. Houd ze in de gaten! Serveer met een lekker dipsausje en verse koriander.

Extra
“Ik vind ze spicey heel erg lekker, en ook met een beetje agavesiroop of een andere natuurlijke zoetmaker bij de groenten! Het is geen probleem als ze niet dicht blijven of niet perfect zijn. Dat komt wel goed in de oven!”.

Koriander muntchutneydipsaus

Ingrediënten
Een grote handvol verse muntblaadjes, geen steeltjes
– Een grote handvol verse korianderblaadjes en -steeltjes
– 2 cm verse gember, in stukjes
– 1 theelepel komijn
– enkele eetlepels water (dient enkel om de mixer te helpen)
– 1 a 2 groene chilipepers
– 1 eetlepel ahornsiroop (of een andere natuurlijke zoetstof)
– 1 teentje knoflook
– Himalaya zout of zeezout
– 2 tot 3 eetlepels limoensap

Bereiding
Mix alle ingrediënten tot je een dikke, gladde chutney hebt. Voeg het zout en limoensap op het laatst toe om een mooie groene kleur te behouden.

No Comments Found

Leave a Reply